В останні роки кіберспорт стає все популярнішим, але досі багато хто задається питанням «що це таке кіберспорт»?
Якщо сказати коротко, то кіберспорт – це змагання з комп’ютерних ігор.
Що таке кіберспорт?
Кіберспорт, як і традиційний, може бути двох видів:
- Командним – у разі змагаються дві чи більше команди;
- Індивідуальний – кожен гравець грає сам за себе.
Уявіть, що ми живемо в момент зародження футболу: люди не розуміють правил, які постійно змінюються, вважають забаву з м’ячем марнуванням часу, а противники кричать про регбі, як про єдино правильний вид спорту. Проте фанатів стає надто багато, і це змушує державу втрутитися та зробити футбол легальним видом спорту. І ось футбол за 50 років проходить шлях від нікому незрозумілого явища до міжнародних матчів із професійними гравцями.
Це нагадує кіберспорт сьогодні , тільки на схожий сценарій йому знадобилося менше 20 років і в умовах найжорсткішої конкуренції за кожну секунду часу потенційного або вже існуючого споживача. Найбільші світові бренди та державні інститути дедалі активніше штурмують кіберспортивну індустрію .
Як розвивається кіберспорт?
Десять років тому ніхто не сприймав кіберспорт серйозно, але зненацька з’явилася компанія Valve з TI 1. Це був поворотний момент для всіх дисциплін, вперше призовий фонд почав складати 1 млн. доларів. Більшість команд навіть не повірили в це, дехто проігнорував.
Ще через 5 років кіберспорт став офіційним спортом у Росії. Наразі і держава зайнялася розвитком різних дисциплін. Майже у кожному коледжі та університеті є своя ліга, де студенти показують свої навички.
У кіберспорту десятки та сотні опцій для власної модифікації. Якщо в класичних видах спорту довгий час нічого не змінюється, то в кіберспорті з’являються нові дисципліни, нові формати (як Hearthstone ), вже існуючі ігри постійно перетворюються завдяки патчам. А зірки кіберспортивного світу набагато більш приземлені люди, ніж багато співаків, акторів і тих же футболістів. Приємно, коли твій кумир – людина, з якою можна вийти на спілкування навіть через чат у стримі. Можна ще довго продовжувати, але кожен любить кіберспорт по-своєму.
Щоб кіберспортивна команда розвивалася і показувала хороші результати, їй необхідно багато тренуватися. Для когось це може здатися марнуванням часу, але насправді кіберспортсмени працюють не менше звичайних спортсменів. Вони не встають через комп’ютер по 8-12 годин на день, турніри проводяться в різних країнах, через що гравцям доводиться стикатися з постійними подорожами.
Аудиторія кіберспорту
Крім змін у технологіях, змінюється і портрет геймера загалом.
Якщо раніше геймером вважався лише хлопець – підліток, то сьогодні 45 відсотків американських геймерів – жінки. Середній вік гравця становить 34 роки.
До 2021 Міленіалі (покоління людей, що народилися в 1982-2004 р досягнуть свого піку купівельної спроможності та стануть основною частиною геймерів.
До 2021 року Newzoo прогнозує, що щорічні темпи зростання становитимуть приблизно 14% . Вони також пророкують, що кількість випадкових глядачів зросте до 307 мільйонів , 250 мільйонів ентузіастів кіберспорту, що робить загальну аудиторію – 557 мільйонів.
Хто такий кіберспортсмен?
Оскільки кіберспорт прирівнюється до одного з видів спорту, постало питання — хто такі професійні кіберспортсмени?
Професійний кіберспортсмен – це людина, яка грає в одну з дисциплін кіберспорту на турнірах, змаганнях. Заробляють гравці шляхом успішного виступу на турнірах. Крім цього, гравці, які виступають за певну організацію, отримують заробітну плату, розмір якої безпосередньо залежить від досвіду та вмінь самого гравця. А таке поняття, як вік кіберспортсмена, має класичне спортивне значення, адже зі збільшенням віку, наприклад, збільшується і швидкість реакції. Навіть, 18-річний гравець може заробляти 1 млн. доларів на рік.
Для того щоб кіберспортсмен почав добре заробляти, йому потрібно потрапити в хорошу організацію.
Саме тому у кіберспортсменів має бути нереальна мотивація. Потрібно регулярно їздити на всілякі турніри і завжди показувати хороші результати, приділяти час розбору моментів у грі, вивчати її, читати гайди, розуміти як правильно, а як ні.
Читаючи це, можна вважати, що будь-хто може взяти в руки мишку і за кілька місяців підняти над головою Егіду — кубок переможця The International з Dota 2 .
Звісно, це не так. Потрібен талант, глибокий аналіз усередині своєї дисципліни та величезна кількість зусиль для досягнення результату. Конкуренція у кіберспорті, ймовірно, навіть вища, ніж у класичних видах спорту.
Призові фонди кіберспорту
Кіберспорт – відносно молодий вид спорту. На початку становлення промисловості було безліч проблем з організацією турнірів. Виплата призових фондів була складною темою для професійного кіберспорту. Системи регулювання виплат призових фондів у кіберспорті немає, оскільки кіберспорт складається з багатьох дисциплін і немає офіційного контролюючого органу.
Призові фонди вражають своїми сумами, щорічно проводяться сотні турнірів з різних дисциплін. І якщо один міський турнір може мати призовий фонд лише в $1000, то на іншому світовому чемпіонаті може розігруватися $30 000 000.
Наприклад, компанія Valve щороку збільшує призовий фонд головного турніру року для гравців у Dota 2, і в 2019 році він становив $32 000 000 .
Дисципліни кіберспорту
В основному кіберспортивні ігри є командними, але є одиночні. Розповімо вам про найпопулярніші дисципліни кіберспорту.
- Counter-Strike: Global Offensive;
- Dota 2;
- Hearthstone;
- Overwatch;
- League of Legends;
- FIFA;
- StarCraft 2;
- PUBG;
- Fortnite.
Найпопулярніші кіберспортивні ігри – Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) та League of Legends (LoL). Змагання з цих ігор збирають найбільшу глядацьку аудиторію та залучають багатьох спонсорів.
Dota 2
Dota 2 – розрахована на багато користувачів комп’ютерна гра, що поєднує в собі жанри стратегії і MOBA (розрахована на багато користувачів онлайнова бойова арена). Розробка гри розпочалася у 2009 році та тривала чотири роки. Dota 2 вийшла у 2013-му і стала однією з найпопулярніших онлайн-ігор. У тому ж році журнал PC Gamer визнав Dota 2 грою року та кіберспортивною дисципліною року.
У матчах із Dota 2 беруть участь дві команди по п’ять осіб. Кожен кіберспортсмен управляє своїм ігровим персонажем. Для перемоги команда має зруйнувати ворожу фортецю.
CS: GO
CS: GO – шутер, що з’явився у 2012 році. CS:GO стала продовженням серії ігор Counter-Strike, які виходили з 2000 року.
У матчі з CS:GO беруть участь дві команди по п’ять осіб. Поєдинок складається з кількох раундів. Одна з команд виконує роль “терористів”, інша – “спецназу”. У раунді перемагає та команда, яка вбила всіх супротивників або виконала спеціальне завдання. Завдання відрізняються для «терористів» та «спецназу» та залежать від ігрової локації.