У шахах існує шість різних (видів або найменувань) фігур – король, ферзь, тура, слон, кінь і пішака. Шахи грають два суперники: один грає білими фігурами, другий чорними. У кожного гравця 16 фігур — один король, один ферзь, дві човни, два слони, два коні та вісім пішаків. Кожна з цих фігур ходить шахівницею.
Опис фігур
Король
Найцінніша постать, оскільки непереборна загроза взяття (ця ситуація називається « мат ») означає програш партії. Ходить на одне поле по вертикалі, горизонталі чи діагоналі, але не може ходити на полі, що знаходиться під ударом іншої фігури (ходити під шах). Крім того, може брати участь у рокіровці . У комплекті шахових фігур король найвища фігура, одна із двох найвищих фігур (друга – ферзь).
Ферзь
Найсильніша постать, оскільки ходить на будь-яке число полів по вертикалі, горизонталі чи діагоналі — поєднує у собі ходи човна та слона. Спочатку (в старому арабському шатранджі ) ферзь ходив лише на одне поле по діагоналі і був слабкою фігурою. Перетворення ферзя на найсильнішу постать відбулося вже у європейських шахах. У сучасній шахівній теорії ферзь є «важкою фігурою» (поряд з човном). Зовнішній вигляд фігури в традиційних «стаунтонівських» шахах аналогічний королю, але фігура увінчана невеликою кулькою і, на відміну від короля, трохи нижче (король, вище за ферзя і увінчаний хрестом). Друга, просторічна назва ферзя – “королева”.
Ладья
Ходить на будь-яку кількість полів по вертикалі чи горизонталі. Може брати участь у рокіровці . На початку партії у кожного гравця по дві човни, розташовані на крайніх полях першої або восьмої горизонталі – білі човни на a1 і h1, чорні на a8 і h8. Як і ферзь, класифікується теорією як «важка постать». Фігура зазвичай має вигляд стилізованої круглої кріпосної (або облогової) вежі (що відповідає європейській її назві, — «туру» — з різних мов, що перекладається саме як «фортечна вежа»). У старих російських шахових комплектах мала вигляд стилізованого корабля ( човни ).
За деякими припущеннями, різні найменування цієї постаті пов’язані з її первісною назвою та видом. У чатуранзі вона називалася колісниця, тобто ратх. В арабському Шатрандже назва перетворилася на «Рух» (малася на увазі Птах Рух ). Її стилізовані зображення, за припущеннями шахових істориків, на Русі були прийняті за зображення візуально схожого російського човна , від чого і відбулася російська назва фігури. У Європі ж зображення фігури було пов’язане з назвою, співзвучною з «rook» (скеля, вежа), в результаті відповідна європейська шахівниця стала зображуватися у вигляді фортечної вежі. Інша назва човна – “туру”.
Слон
Ходить на будь-яку кількість полів по діагоналі. У чатуранзі та шатранджі ходив через одне поле по діагоналі, будучи, як і кінь, «стрибаючою» фігурою (при ході переступав через свої та чужі постаті, що стоять на дорозі). В силу розмальовки шахівниці, слон переміщається тільки по полях одного кольору. Залежно від кольору полів діагоналей, якими ходить ця фігура, слон називається білопольним або чорнопольним. На початку гри у кожного гравця є два слони — білопольний та чорнопольний, білі c1 та f1, чорні c8 та f8. Належить до класу «легких фігур» (разом з конем). У шаховому комплекті слон за висотою зазвичай нижче за короля і ферзя. Його верхня частина має вигляд краплі (або капюшона) із загостренням вгору, є стилізацією одягу католицьких та англіканських єпископів. Англійська назва слона – “bishop” (“єпископ”).
Кінь
Може піти на одне з полів, найближчих до того, на якому він стоїть, але не на тій же горизонталі, вертикалі або діагоналі, тобто він ходить російською літерою «Г» (або латинською «L»). Завжди попадає на поле протилежного кольору. Одна з двох постатей (друга король), хід якої не змінився з часів чатуранги. На початку партії у кожного гравця два коні, розташовані поруч із човнами — білі коні b1 та g1, чорні b8 та g8. Належить до «легких фігур». У шаховому комплекті має вигляд кінської голови на круглій підставці. Англійська назва коня – “knight” (“лицар”).
Пішак
Ходить одне поле по вертикалі вперед. З вихідного положення може зробити перший хід на два поля вперед. Б’є на одне поле по діагоналі вперед. При виконанні ходу на два поля може бути наступним ходом взято на проході пішки противника. Єдина фігура в шахах, у якої звичайний хід та хід із взяттям різняться. Якщо в процесі гри пішака досягає останньої горизонталі, вона перетворюється на будь-яку фігуру за бажанням гравця, крім короля. Як правило, пішак перетворюється на найсильнішу фігуру — ферзя, проте є винятки. На початку гри у кожного гравця по вісім пішаків, які розташовані на другому від гравця горизонталі, прикриваючи фігури. Фігура найменша з усіх у комплекті. Незважаючи на слабкість, пішаки дуже важливі у шахівниці, оскільки часто складають основу оборонної структури гравця, будучи і «наповнювачем» поля, і «гарматним м’ясом». В ендшпілі роль пішаків багаторазово зростає, зазвичай за рахунок потенційної здатності досягти останньої горизонталі і перетворитися на сильну фігуру.
Класифікація
Фігури поділяються на:
- Легкі фігури — кінь та слон.
- Тяжкі постаті — тура і ферзь.
- Король — через свою особливу роль у партії не належить ні до легких, ні до важких фігур. Найцінніша постать.
- Пішак — так само, як і король, не відноситься ні до легких, ні до важких фігур.
У термінології є неоднозначність: у вузькому значенні фігурами називаються всі шахові фігури, крім пішаків. Зазвичай слово «фігура» у коментарі до шахової партії вживається саме в цьому сенсі, наприклад, вираз типу «втрата фігури» означає втрату легкої чи важкої фігури, але не пішака. У розмові нерідко слово “фігура” означає саме легку фігуру, наприклад, “мені вдалося виграти ферзя за фігуру”, “жертва фігури за 2 пішаки”.
Порівняльна сила та цінність фігур
Проблема порівняльної сили та цінності тих чи інших груп фігур постійно виникає у шахових партіях, коли стоїть питання про розміну. У шахівниці цінність фігур прийнято вимірювати в пішаках. Загальноприйняті наступні співвідношення:
Фігури | Символ | Цінність |
---|---|---|
Пішак | 1 | |
Кінь | ~3 | |
Слон | ~3,5 | |
Ладья | ~5 | |
Ферзь | ~9 | |
Король | ∞ |
Ці співвідношення зовсім не достатні для об’єктивної оцінки тих чи інших дій у конкретній партії. У грі до них додаються численні додаткові міркування. На порівняльну цінність фігур може впливати тип позиції, що розігрується, етап партії, на якому проводиться розмін, положення конкретних фігур. Так, практично будь-яка фігура в центрі дошки тримає під ударом більше полів, ніж на стороні і, тим більше, в кутку, тому обмін своєї кутової фігури на рівнозначну центральну фігуру противника може бути вигідним.
Кінь і слон формально вважаються рівноцінними, але на практиці їхня порівняльна цінність дуже сильно залежить від позиції. Два слони майже завжди сильніші за двох коней. Слон сильніший за коня у грі проти пішаків, слон і пішака сильніший у грі проти човна супротивника, ніж кінь і та ж кількість пішаків. Слон і човна зазвичай сильніші, ніж кінь і човна, проте ферзь і кінь часто виявляються сильнішими, ніж ферзь і слон. Двома слонами можна дати мат одинокому королю при точному захисті найслабшої сторони, двома кіньми – ні.
Дії далекобійних постатей майже завжди обмежені іншими постатями, тоді як кінь може перестрибувати крізь них. Від шаха коня неможливо закритися – треба або відходити королем, або забирати коня.
Особливим питанням є відносна сила короля. З одного боку, непереборна загроза взяття короля (тобто мат ) означає програш партії, і тому його цінність дорівнює нескінченності. У дебюті і миттельшпилі неприкритий король легко вразливий, і тому він не бере активної участі у шаховому бою, прагнучи перебувати під захистом інших фігур; для цього зазвичай проводиться рокіровка . З іншого боку, ближче до кінця партії король виявляє більшу активність і стає важливою атакуючою і захищаючою фігурою, і його сила дорівнює 3-4 пішакам.
Ударна сила фігур
Здатність фігури одночасно атакувати те чи інше число полів порожньої шахівниці називається ударною силою цієї фігури.
Фігура | У центрі | На краю | В кутку |
---|---|---|---|
Пішак | 2 | 1 | – |
Кінь | 8 | 3-4 | 2 |
Слон | 13 | 7 | 7 |
Ладья | 14 | 14 | 14 |
Ферзь | 27 | 21 | 21 |
Король | 8 | 5 | 3 |
Назви
Українські
На територію України шахи приходили двічі: близько IX століття з Персії і вже у XVIII столітті із Заходу. Тому загальноприйняті російські назви постатей (крім короля) старовинні і найчастіше відповідають образу.
У раніше зустрічалися такі назви фігур:
Ладья – туру , король – генерал , слон – офіцер , ферзь – королева :
… Тури могли зійти за чарки, король — за самовар чи генерала. Шишаки офіцерів були схожі на електричні лампочки. Пару вороних і пару білих коней можна було запрягти в картонні прольотки і влаштувати біржу візників або карусель. Особливо ж були зручні обидві королеви : блондинка та брюнетка. Кожна королева могла працювати за ялинку, візника, китайську пагоду, за квітковий горщик на підставці та за архієрея.
Лев Кассиль “Кондуєт і Швамбранія”
В інших мовах
На Захід шахи приходили різними шляхами, зазвичай від арабів, а не від персів. Арабські постаті часто були дуже схематичними, і їх вигляд могли інтерпретувати як завгодно. Тому назви фігур бувають різні.
- Король – титули місцевих монархів ( шах , малик , цар )
- Ферзь – вищий офіцер ( гетьман , візир ), дружина короля ( королева , цариця, жінка).
- Ладья — вежа, тур, гармата, корабель, колісниця, замок.
- Слон – алфіл (арабська назва слона), бігун, гонець, мисливець, стрілець, блазень, єпископ, офіцер.
- Кінь – стрибун, лицар, вершник.
- Пішак – солдат, селянин.
Популярні питання про фігури шахматні
Слон – алфіл (арабська назва слона), бігун, гонець, мисливець, стрілець, блазень, єпископ, офіцер.
У класичних шахах постаті перед початком партії розташовуються на дошці строго певним чином: всі фігури розташовані на чотирьох горизонталях. Білі на 1 та 2, чорні на 7 та 8. Човни по краях, потім коні та слони. У центрі, на вертикалях d і е розташовані король та ферзь
У стародавніх шахах це була постать, що зображує бойового слона з наїзником. Її назву перекладали дослівно, вийшло “слон”. Але в Європі назва нікому невідомої тварини “слона” (перською “філ”) перетворилася на “блазна” (“фул”).